سهشنبه، مهر ۲۸، ۱۳۸۸
پنجشنبه، مهر ۱۶، ۱۳۸۸
غرفه آثار گرافيتي فقط 18 ساعت داير بود؛ علت جمع آوري غرفه آثار گرافيتي در حاشيه نمايشگاه دو سالانه نقاشي روشن نشد
خبر درج شده در روزنامه نور خوزستان ( چهارشنبه 15 مهر ماه 1388 ) :
روزنامه ی نورخوزستان: «گزارش: فاطمه صادقيان» نمايشگاه آثار گرافيتي گروه «چيز» كه در حاشيه نمايشگاه دو سالانه نقاشي برپا شده بود 18 ساعت بعد از برگزاري برچيده شد. به گزارش خبرنگار نور خوزستان اين نمايشگاه با 30 اثر از هنرمندان خوزستاني شنبه شب همزمان با افتتاح نمايشگاه دو سالانه نقاشي آغاز به كار كرد ولي ظهر روز يكشنبه تعطيل شد. منتظري سرپرست گروه هنري «چيز» در اين خصوص گفت: «چيز» عنوان گروه 6 نفره ماست كه به درخواست موزه هنرهاي معاصر آثاري را در حاشيه دو سالانه نقاشي در معرض نمايش قرار داديم. در اين غرفه حدود 30 اثر را به نمايش گذاشتيم ولي با گذشت كمتر از 24 ساعت از افتتاح نمايشگاه آثار هنري غرفه ما از روي ديوار پايين آورده و سالن مربوطه را تخليه كردند وقتي در مورد علت توقيف نمايشگاهمان پرس وجو كرديم جواب واضح و قانع كنندهاي دريافت نكرديم. وي در خصوص اين سوال كه گفته ميشود قرار بوده آثار گرافيتي تنها براي يك روز به نمايش درآيند گفت: من اين موضوع را تاييد نميكنم طبق صحبتهاي قبلي قرار بود تا 21 آبان كه دو سالانه نقاشي برپاست آثار ما نيز به صورت جنبي به نمايش درآيند. وي در خصوص علت توقيف نمايشگاه گفت: هر چند ما جواب قانع كننده اي نگرفتيم ولي از قبل از افتتاح نمايشگاه زمزمههايي به گوش ميرسيد حتي قبل از افتتاحيه يكي از آثار را از نمايشگاه حذف كردند و روي اسم گروه و برخي آثار نيز حساسيت داشتند. يكي ديگر از مواردي كه به گوشمان رسيد بحث مميزي بود. ولي در مورد هيچ يك از اين موارد پيش از افتتاح نمايشگاه با ما صحبت نشده بود. منتظري در خصوص آسيبهاي وارد شده به آثار گفت: طي روند پايين آوردن آثار بسياري از آنها آسيب ديدند و قابليت ارائه دوباره ندارند. زيرا بسياري آثار گرافيتي در محل اجرا شده بودند و قاب نداشتند. وي همچنين گفت: ما همچنان پيگير علت توقيف نمايشگاه آثارمان هستيم. در حالي كه منتظري سرپرست گروه «چيز» از توافق با مسئولان موزه هنرهاي معاصر براي نمايش آثار تا 21 آبان ماه خبر داد، قنواتي مدير موزه هنرهاي معاصر گفت: جمعآوري آثار غرفه «چيز» و تعطيلي اين نمايشگاه جنبي علت خاصي نداشته و طبق صحبتهاي قبلي كه با مسئول غرفه انجام شده بود قرار بود آثار گرافيتي تنها براي روز اول افتتاحيه به نمايش درآيند. وي ادامه داد: زماني كه بنابر برپايي نمايشگاه دو سالانه نقاشي هنرمندان خوزستان شد متوجه شديم فضاي محدودي از موزه خالي ميماند و ميتوان آثاري جنبي را در آن به نمايش گذاشت به همين علت پيشنهاد شد آثار گرافيتي و نو در مدت زماني كوتاه به نمايش درآيد، زيرا با توجه به برپايي نمايشگاه دو سالانه نقاشي وجود آثار ديگر مي توانست اثر نامطلوبي بر دو سالانه نقاشي داشته باشد. تمام اين برنامهريزيها نيز از قبل انجام شده بود و هماهنگيها جهت نمايش يك روزه آثار با مسئولان غرفه «چيز» صورت گرفته بود. مدير موزه هنرهاي معاصر در اين خصوص كه برخورد نامناسب با آثار هنري غرفه «چيز» صورت گرفته بود، گفت: برخورد بدي صورت نگرفته و همكاران ما در موزه به خود اجازه نميدهند كه با آثار و رويدادهاي هنري برخورد نامناسب داشته باشند. استان خوزستان و به خصوص شهر اهواز سالهاي زيادي بود كه در حسرت برپايي موزهاي براي به نمايش درآمدن آثار هنرمندان چيره دست خوزستاني بسر ميبرد تا اين كه از 10 سال پيش كه موضوع ساخت موزه هنرهاي معاصر بر سر زبانها افتاد، اميد تازهاي در دل هنرمندان مظلوم و محروم خوزستان به وجود آمد. هر ماه كه بخشي از ساختمان موزه ساخته ميشد و پيشرفتي حاصل ميگشت بارقههاي اميد در دل هنرمندان نورانيتر ميشد تا اين كه پس از كش و قوسهاي فراوان بالاخره فاز اول موزه در خردادماه امسال افتتاح شد. تا هنرمندان اهوازي و خوزستاني جايي را براي گرد هم آمدن و نمايش آثار داشته باشند. از زمان افتتاح موزه چند نمايشگاه در آن برپا شده است تا اين كه شنبه شب اين هفته با حضور جمع كثيري از هنرمندان كه فضاي سرد موزه را گرم كرده بودند اولين دو سالانه نقاشي هنرمندان خوزستاني آغاز به كار كرد و لبخند اميدبخش روي لبان هنرمندان و مديران هنردوست خوزستان جاري شد. در حاشيه اين دو سالانه در غرفهاي نه چندان بزرگ آثار گرافيتي چند هنرمند خوزستاني به عنوان غرفهاي جنبي نيز به نمايش گذاشته شد كه مورد استقبال هنرمندان و هنردوستان قرار گرفت ولي متاسفانه در حالي كه تنها 18 ساعت از افتتاح رسمي نمايشگاه گذشته بود خبر رسيد كه غرفه گرافيتي گروه «چيز» توقيف و آثار جمعآوري شده است. پرس و جو براي علتيابي موضوع انجام شد و مسئولان و مديران فرهنگ و ارشاد اسلامي دادن پاسخ را متوجه مدير موزه دانست در حالي كه به اعتقاد سرپرست گروه «چيز» پاسخ قنواتي مدير موزه هنرهاي معاصر اهواز قانع كننده به نظر نميرسيد و اين سوال همچنان به قوت خود باقي ماند كه چرا غرفه «چيز» توقيف شد؟
متن اصلي خبر :
http://noordaily.ir/News.aspx?CategoryId=16
تصویر روزنامه
روزنامه ی نورخوزستان: «گزارش: فاطمه صادقيان» نمايشگاه آثار گرافيتي گروه «چيز» كه در حاشيه نمايشگاه دو سالانه نقاشي برپا شده بود 18 ساعت بعد از برگزاري برچيده شد. به گزارش خبرنگار نور خوزستان اين نمايشگاه با 30 اثر از هنرمندان خوزستاني شنبه شب همزمان با افتتاح نمايشگاه دو سالانه نقاشي آغاز به كار كرد ولي ظهر روز يكشنبه تعطيل شد. منتظري سرپرست گروه هنري «چيز» در اين خصوص گفت: «چيز» عنوان گروه 6 نفره ماست كه به درخواست موزه هنرهاي معاصر آثاري را در حاشيه دو سالانه نقاشي در معرض نمايش قرار داديم. در اين غرفه حدود 30 اثر را به نمايش گذاشتيم ولي با گذشت كمتر از 24 ساعت از افتتاح نمايشگاه آثار هنري غرفه ما از روي ديوار پايين آورده و سالن مربوطه را تخليه كردند وقتي در مورد علت توقيف نمايشگاهمان پرس وجو كرديم جواب واضح و قانع كنندهاي دريافت نكرديم. وي در خصوص اين سوال كه گفته ميشود قرار بوده آثار گرافيتي تنها براي يك روز به نمايش درآيند گفت: من اين موضوع را تاييد نميكنم طبق صحبتهاي قبلي قرار بود تا 21 آبان كه دو سالانه نقاشي برپاست آثار ما نيز به صورت جنبي به نمايش درآيند. وي در خصوص علت توقيف نمايشگاه گفت: هر چند ما جواب قانع كننده اي نگرفتيم ولي از قبل از افتتاح نمايشگاه زمزمههايي به گوش ميرسيد حتي قبل از افتتاحيه يكي از آثار را از نمايشگاه حذف كردند و روي اسم گروه و برخي آثار نيز حساسيت داشتند. يكي ديگر از مواردي كه به گوشمان رسيد بحث مميزي بود. ولي در مورد هيچ يك از اين موارد پيش از افتتاح نمايشگاه با ما صحبت نشده بود. منتظري در خصوص آسيبهاي وارد شده به آثار گفت: طي روند پايين آوردن آثار بسياري از آنها آسيب ديدند و قابليت ارائه دوباره ندارند. زيرا بسياري آثار گرافيتي در محل اجرا شده بودند و قاب نداشتند. وي همچنين گفت: ما همچنان پيگير علت توقيف نمايشگاه آثارمان هستيم. در حالي كه منتظري سرپرست گروه «چيز» از توافق با مسئولان موزه هنرهاي معاصر براي نمايش آثار تا 21 آبان ماه خبر داد، قنواتي مدير موزه هنرهاي معاصر گفت: جمعآوري آثار غرفه «چيز» و تعطيلي اين نمايشگاه جنبي علت خاصي نداشته و طبق صحبتهاي قبلي كه با مسئول غرفه انجام شده بود قرار بود آثار گرافيتي تنها براي روز اول افتتاحيه به نمايش درآيند. وي ادامه داد: زماني كه بنابر برپايي نمايشگاه دو سالانه نقاشي هنرمندان خوزستان شد متوجه شديم فضاي محدودي از موزه خالي ميماند و ميتوان آثاري جنبي را در آن به نمايش گذاشت به همين علت پيشنهاد شد آثار گرافيتي و نو در مدت زماني كوتاه به نمايش درآيد، زيرا با توجه به برپايي نمايشگاه دو سالانه نقاشي وجود آثار ديگر مي توانست اثر نامطلوبي بر دو سالانه نقاشي داشته باشد. تمام اين برنامهريزيها نيز از قبل انجام شده بود و هماهنگيها جهت نمايش يك روزه آثار با مسئولان غرفه «چيز» صورت گرفته بود. مدير موزه هنرهاي معاصر در اين خصوص كه برخورد نامناسب با آثار هنري غرفه «چيز» صورت گرفته بود، گفت: برخورد بدي صورت نگرفته و همكاران ما در موزه به خود اجازه نميدهند كه با آثار و رويدادهاي هنري برخورد نامناسب داشته باشند. استان خوزستان و به خصوص شهر اهواز سالهاي زيادي بود كه در حسرت برپايي موزهاي براي به نمايش درآمدن آثار هنرمندان چيره دست خوزستاني بسر ميبرد تا اين كه از 10 سال پيش كه موضوع ساخت موزه هنرهاي معاصر بر سر زبانها افتاد، اميد تازهاي در دل هنرمندان مظلوم و محروم خوزستان به وجود آمد. هر ماه كه بخشي از ساختمان موزه ساخته ميشد و پيشرفتي حاصل ميگشت بارقههاي اميد در دل هنرمندان نورانيتر ميشد تا اين كه پس از كش و قوسهاي فراوان بالاخره فاز اول موزه در خردادماه امسال افتتاح شد. تا هنرمندان اهوازي و خوزستاني جايي را براي گرد هم آمدن و نمايش آثار داشته باشند. از زمان افتتاح موزه چند نمايشگاه در آن برپا شده است تا اين كه شنبه شب اين هفته با حضور جمع كثيري از هنرمندان كه فضاي سرد موزه را گرم كرده بودند اولين دو سالانه نقاشي هنرمندان خوزستاني آغاز به كار كرد و لبخند اميدبخش روي لبان هنرمندان و مديران هنردوست خوزستان جاري شد. در حاشيه اين دو سالانه در غرفهاي نه چندان بزرگ آثار گرافيتي چند هنرمند خوزستاني به عنوان غرفهاي جنبي نيز به نمايش گذاشته شد كه مورد استقبال هنرمندان و هنردوستان قرار گرفت ولي متاسفانه در حالي كه تنها 18 ساعت از افتتاح رسمي نمايشگاه گذشته بود خبر رسيد كه غرفه گرافيتي گروه «چيز» توقيف و آثار جمعآوري شده است. پرس و جو براي علتيابي موضوع انجام شد و مسئولان و مديران فرهنگ و ارشاد اسلامي دادن پاسخ را متوجه مدير موزه دانست در حالي كه به اعتقاد سرپرست گروه «چيز» پاسخ قنواتي مدير موزه هنرهاي معاصر اهواز قانع كننده به نظر نميرسيد و اين سوال همچنان به قوت خود باقي ماند كه چرا غرفه «چيز» توقيف شد؟
متن اصلي خبر :
http://noordaily.ir/News.aspx?CategoryId=16
تصویر روزنامه
دوشنبه، مهر ۱۳، ۱۳۸۸
شايعه را باور كنيد
با توجه به اقدام غير منتظره توقيف اولين نمايشگاه گروه چيز!!! تنها چند ساعت پس از افتتاح و در حالي كه ساعتي قبل از افتتاح نيز مورد سانسور قرار گرفته بود و با وجود پيگيري هاي فراوان در خصوص برخورد ناشايست عوامل دخيل ( كندن آثار از ديوار موزه و ظاهرا معدوم كردن آنها) هنوز جواب مشخصي از هيچ شخص و يا ارگاني دريافت نشده ! و كماكان علت اين امر در ابهام است ...
شنبه، مهر ۱۱، ۱۳۸۸
مقدمه
بنام خدا
ظاهراً اجداد پدري گروه هنري " چيز " در آن غارهاي آدم هاي نخستين خيلي خوش شانس بوده اند كه وقتي در و ديوار غارها را كثيف مي كردند و يك " چيزهايي " مي كشيدند ، نه خيلي مالكيت و صاحبيّت اهميت داشته و نه عوامل شهرداري وجود داشته اند كه في الفور در و ديوار را پاك كنند . و شايدم اساساً به مانند گروه " چيز " به " چيزي " اعتقاد نداشتند !
و لابد نمي دانستند چند هزار سال بعد " عمو بنكسي " عموي معنوي گروه " چيز " مجبور خواهد شد تا حتي آن چيزهايي را كه آنها بدون ترس از حضور پليس و شهرداري چي ها و لعن و نفرين مردم به در و ديوار مي كشيدند ، يواشكي و در دل شب دوباره گرافيتي كند . خوب بد نيست بگوييم : مثل اينكه يكي از كارهاي " بر و بچه هاي گرافيتي " به چالش كشيدن مفهوم مالكيت است . هم مالكيت محل خلق اثر و هم خود اثر و نيز خالق اثر ! و انگاري بدون جنگ و گريز و فرار به كوچه پس كوچه ها و نقاب كشيدن به سر و صورت ، خيلي وقت ها امورات نمي گذرد !
به واقع شايد " اثر گرافيتي " را بشود " هنري موقتي " دانست ! چون نه سر و صاحب درست و حسابي دارد و نه قرار است باقي بماند . و خوب اساساً قرار است تا خيلي سريع به " چيزهايي " گير بدهد و هم في الفور احتمالاً پاك شود .
و مثل " عمو بنكسي " آن قدر " چيزهايي " به در و ديوار يك تونل متروكه و مخروبه بكشد تا بالاخره دل دولتي ها به رحم آيد و آنجا را آباد كنند.
ظاهراً در دوره اي كه مردم حال و حوصله شنيدن حرف هاي همديگر را ندارند ، " بر و بچه هاي گرافيتي " مردم را وادار مي كنند تا چيز هايي را بشنوند ، بخوانند و ببينند .
حسين جلودار
پنجشنبه، مهر ۰۹، ۱۳۸۸
نخستین نمایشگاه گرافیتی گروه چیز با نام چیزلند در اهواز
نخستین نمایشگاه گرافیتی گروه چیز با نام چیزلند در اهواز
این نخستین نمایشگاه گرافیتی در خوزستان و همزمان با برپایی نخستین نمایشگاه دوسالانه نقاشی برگزار خواهد شد و هدف آشنایی مردم و سایر هنرمندان با این هنر است
افتتاحیه : شنبه 11 مهر ساعت 7 بعدازظهر
مکان : اهواز-بلوار شهید فهمیده-روبروی فروشگاه رفاه- موزه ی هنرهای معاصر اهواز
اخبار نمایشگاه را از روز شنبه و از طریق وبلاگ این گروه دنبال کنید...
اخبار نمایشگاه را از روز شنبه و از طریق وبلاگ این گروه دنبال کنید...
دیوارنویسی
لغت گرافیتی (دیوارنویسی) از واژه گرافیو در زبان ایتالیایی مشتق شده است که به معنی اثر گذاری سریع یا خط خطی است و ممکن است اصل این واژه به " گرافایر"( نوشتن با قلم فلزی ) در لاتین عامیانه باز گردد. [گرافیون: نوشتن بر اساس ریشه شناسی لغوی این واژه از مدت ها پیش به معنی نوشتن یا حک خطوط روی سطوح مورد استفاده بوده است.] - از امریکن هریتیج دیکشنری
دیوارنویسی بخشی از هنرهای خیابانی بشمار میآید. منظور از هنر خیابانی آن بخش از گرافیک است که در کوچه و خیابان و سطح شهر با آن برخورد میکنیم. این هنر تاریخچهای بسیار کهن دارد و ریشه در سنگنبشتههای تاریخی غارها و کتیبههای باستانی نقاشیهای دیواری در ابعاد گوناگون دیدهاید که از همین دستهاند. در سده بیستم و کمابیش همزمان با جنگ جهانی دوم، مشاهده درج نام و نشان گروهها بر روی دیوارها تبدیل به امری عادی شد. در برخی مواقع این دیوارنویسیها بسیار با دقت و هنرمندانه اجرا میشوند و سبکهای متعددی به خود میگیرند. برخی از این آثار بار معنایی بیشتری را به دوش میکشند که ممکن است حاوی یک پیام اجتماعی یا سیاسی باشد که حتی با استفاده از افشانههای رنگی بر روی دیوارها، ساختمانها و قطارها رسم میشوند. شاید شما هم تصاویری از دیوار برلین را دیده باشید که لبریز از این آثار بود یا نگارههای دیگر اینترنتی را که دست به دست یا بهتر بگویم ایمیل به ایمیل میچرخند که حاوی تصاویر نقاشیشده سه بعدی بر کف خیابانها هستند. اینها تماماً هنرهای خیابانی هستند. در ایران دیوارنویسی به دو دسته بخش میگردد: دیوارنویسی مردمی و دیوارنویسی حکومتی. دسته نخست بیشتر گویای مسائل سیاسی روز مخالفت با سامانه حاکم و یا تبلیغات مشاغل و آگهیهاست. دسته دوم در خدمت تبلیغات عقیدتی حاکم و نمایان ساختن برنامههای ایدئولوژیکی حکومت فعلی است.
دیوارنویسی هچنین یکی از رشتههای وابسته به تزئینات شهری است که با کارکردهای متفاوتی، متناسب با نیاز فرهنگی صورت می پذیرد. از جمله خطوط نوشتاری برای شعار و تصویر سازی برای زیباسازی شهری یا تبلیغات فرهنگی و بطور کلی رسم هر گونه اثر هنری شامل بر متن، تصویر و برجسته نگاری که توسط طراح صورت پذیرفته باشد.
گرافیتی یا نقاشی دیواری به آن دسته از دیوارنوشتهها یا نقاشی هایی گفته میشود که با انگیزهای شخصی روی در و دیوار شهر ها و اماکن عمومی کشیده میشود.این کار تقریباً در همه جای دنیا با منع قانونی مواجه است.
گرافیتی با نوشتههای سر دستی و یادگاری های روی دیوار متفاوت بوده و نیز مختص سن یا طبقه فزهنگی و اقتصادی خاصی نیست .
امروزه گرافیتی بیش از هر هنر دیگری مورد بد فهمی و استفاده نا به جا واقع شده است و در بسیاری از کشور ها جنبه تاثبر گذار و بیان گرای خود را از دست داده و صورت دیوار نوشتههایی رنگارنگ و پرپیچ و تاب ( که آن هم خالی از ارزش نیست ) مبدل شده است.استفادههای نابجا و یک جانبه از گرافیتی های نوشتاری در کلیپ های ویدتویی و تبلیغ بیش از حد این رسانهها در منسوب کردن آن به فرهنگ معترض سیاهان نیز از دلایل اصلی این عدم توجه و دست کم گرفتن است .
اشتراک در:
پستها (Atom)